FANDOM

Facebook is een sociaalnetwerksite voor onder anderen scholieren, studenten en werknemers. Sinds mei 2008 bestaat er een Nederlandstalige versie. In december 2008 groeide de site met 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag. In april 2009 had Facebook meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, vijf maanden later waren dat er 50 miljoen meer. In juli 2010 bediende Facebook al een half miljard gebruikers, circa 7% van het aantal aardbewoners.

Facebook
[1]
Type Sociaalnetwerksite
Taal Afrikaans, Bengaals, Bulgaars, Catalaans, Chinees (Vereenvoudigd), Chinees (Traditioneel), Deens, Duits, Engels, Filipijns, Fins, Frans, Fries, Hongaars, Koerdisch, Kroatisch, Iers, Indonesisch, Italiaans, Japans, Koreaans, Maleis, Nederlands, Noors, Pools, Portugees, Roemeens, Russisch, Servisch, Sloveens, Slowaaks, Spaans, Thai, Turks, Tsjechisch, Vietnamees, Welsh, Zweeds
Auteur Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes
Opgericht 2004
Status Actief
URL http://www.facebook.com

Facebook bestaat sinds 4 februari 2004 (toen nog "The facebook"). Mark Zuckerberg is de oprichter en algemeen directeur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Palo Alto, Californië.

In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot de gehele Harvard-universiteit en enkele andere universiteiten. Weer later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna (vanaf 13 jaar en ouder) iedereen zich kon registreren.

Er was in 2006 sprake van een overname door Yahoo voor een bedrag rond een miljard dollar. De verkoop was mondeling overeengekomen, maar toen Yahoo haar bod verlaagde naar 800 miljoen sloeg de toen 23-jarige Mark Zuckerberg het bod af. Ook nadat Yahoo haar oorspronkelijke bod van een miljard weer op tafel legde weigerde Zuckerberg te verkopen[4]. In 2007 maakten Google en Microsoft bekend te azen op een belang in het bedrijf. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang heeft genomen van 1,6 procent in Facebook[5]. De waarde van Facebook zelf werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar. In 2010 stond de toen 26-jarige Mark Zuckerberg op nummer 35 van de Forbeslijst van rijkste mensen ter wereld, met een vermogen van 6,9 miljard dollar.[6]

Facebook was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen (web)applicatie. Dit was een groot succes, wat tot uiting kwam in populaire Facebook-applicaties alsScrabble, Schaken, Poker, Frontierville, FarmVille en Pet Society. De meeste van deze applicaties worden uitgegeven door Zynga enPlayfish. Veel andere virtuele gemeenschappen, waaronder het Nederlandse Hyves, hebben inmiddels ook dergelijke API's gelanceerd of zijn van plan dit te doen. Enige standaardisatie in dergelijke API's wordt gebracht door het OpenSocial-initiatief van Google. Onder meer Googles eigen Orkut zal haar API's via die manier toegankelijk maken, maar ook concurrenten als Friendster, hi5, Netlog en MySpace zullen dat gaan doen.

Facebook is sinds mei 2008 in het Nederlands te raadplegen. Spaans, Duits en Frans waren de eerste talen waarin Facebook werd vertaald.

In de Noord-Afrikaanse revoluties van 2011 in Egypte en Tunesië was naast Twitter Facebook een belangrijk middel waarmee de opstandelingen met elkaar en de buitenwereld communiceerden. De opstandelingen (veelal studenten) noemden zich in de media meermaals "de kinderen van Facebook".

natuurlijk facebook is de leukste site ooit (voor mij) :))))) daarvoor heb ik deze site gemaakt :))))

Datum Aantal actieve gebruikers
december 2004 1 miljoen
december 2005 5,5 miljoen
december 2006 12 miljoen
april 2007 20 miljoen
oktober 2007 50 miljoen
augustus 2008 100 miljoen
januari 2009 150 miljoen
februari 2009 175 miljoen
april 2009 200 miljoen
juli 2009 250 miljoen
september 2009 300 miljoen
december 2009 350 miljoen
februari 2010 400 miljoen
juli 2010 500 miljoen
december 2010 600 miljoen
januari 2011 650 miljoen
februari 2011 680 miljoen[8]
april 2011 700 miljoen